onsdag 3 juli 2013

Blomningstid

Vad blommar som vackrast i din trädgård just nu? Här är det ganska tydligt att perennerna i rabatterna borde växa till sig lite ännu för det finns ganska stora luckor och jag har redan skrivit en lista på sådant jag bara måste komplettera med ännu i höst eller nästa vår. Men det finns ljusglimtar också. Här kommer några bilder på sådant som är en verklig fröjd för ögat just nu:

1. De tre blomlådorna med snödroppe, fuchsia och petunia på framsidans terrassräck





2. Pelargonerna ute vid vägen och vid växthuset. De ute vid vägen är dock ganska spretiga.


 


3.  Nävorna i blomlandet. Den vita på första bilden är en blodnäva, geranium sanguineum album, och den blå heter geranium orion. Den vita på andra bilden är en brunnäva, geranium phaeum album, och den är betydligt högre än de på första bilden.




4. Något marktäckande jag fått av mommo och moffa. Jag har ingen aning om namnet.



5. Blå karpaterklocka (campanula)



6. Och visst kan nyttoväxterna också blomma alldeles ljuvligt vackert. Speciellt glad är jag över att min aubergine blommar för som ni kan se på nästa bild har den mycket vackra blommor. Även Zuccinins blommor piggar upp i grönsakslandet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar