tisdag 16 juli 2013

Dagens billiga

I går surfade jag runt efter tips på vad jag kunde dryga ut min köttfärslimpa med för att få 400 g köttfärs att räcka till lite flera måltider och fastnade för detta recept med kål och bacon. Kål är kanske nummer ett när det gäller att tillreda förmånlig mat och som tur har ingen i denna familj något emot kål. 450 g av årets kål kostade drygt 80 cent och hälften satte jag i limpan och resten gjorde jag sallad av tillsammans med två av våra egna morötter, lite majonnäs, salt och peppar. Av skyn från limpan gjorde jag en snabb sås med lite soja och chilisås och till alltihopa åt vi våra egna potatis. Jag kommer absolut att göra denna köttfärslimpa på nytt!


Morötterna måste nog få växa till sig lite ännu.







Innan detta gjorde jag drygt 30 pizzasnurror och de kostade oss inte många euro. Här kommer receptet (jag gjorde dubbelsats):


 

Pizzasnurror


2 dl vatteb
1 msk olja
25 g jäst
0,5 tsk salt
5 dl vetemjöl

Fyllning:
100 g skinka (jag hade 300 g i dubbelsats)
1 dl chilisås
1-2 dl riven ost
oregano

1. Värm vatten och matolja till fingervarmt. Smula jästen i en bunke. Rör ut jästen emd lite av degspadet (eller så gör man som man brukar med torrjäst förstås).
2. Tillsätt resten av degspadet, saltet och det mesta av mjölet. Spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidig. Låt den jäsa övertäckt ca 30 min.
 3. Ta upp degen på mjölat bakbord. Kavla ut den till en rektangulär platta.
4. Bred på chilisåsen och strö över skinka och ost samt oregano.
5. Rulla ihop till en rulle och skär ca 16 bitar. Lägg bitarna med snittytan uppåt på en bakpappersklädd plåt. Låt dem jäsa ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader.
6. Grädda snurrorna mitt i ugnen i ca 8 min. Låt dem sedan svalna på galler.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar