torsdag 11 juli 2013

Havrekex med chokladbitar

Billig mat är också ofta ganska lättlagad mat så för tillfället känns det som om jag fördelar min tid i köket mellan att baka bröd och kex. Kex har jag ju bakat själv i ett år nu, sedan fjolårets matutmaning. Förr köpte vi minst ett kexpaket varje gång vi var till butiken och snart kan jag säga att vi inte köpt kex på ett helt år. Fast det är inte riktigt sant för det kom ju ut några nya sorter och nya smaker här på våren som jag inte kunde motstå att smaka på. Men om jag säger att vi köpt fem paket på ett år mot sådär minst 52 paket tidigare år så är jag säkert ganska nära sanningen. Det som gärna skulle få bli kvar från denna matutmaning är att jag skulle baka mer bröd själv också resten av året. Lite mindre cupcakes och annat gott och lite mera hälsosamt bröd kanske.

Förra gången vi var till butiken unnade jag oss i alla fall en chokladplatta och den plattan resulterade i dessa:

Himmelskt goda - åtminstone varma då chokladbitarna är mjuka ännu. Perfekta till strandens picknick-korg.


Receptet jag använde finns här. Jag satte dock i hela chokladplattan (200 g) och inga tranbär för man kan ju inte få för mycket chokladsmak. Enligt receptet skulle det bli 20 kex men jag gjorde 55. Och det är inga pyttesmå kex de heller så om man gjorde 20 skulle de vara enorma. Därför hade jag dem bara 10 minuter i ugnen. Nog måste ju 55 små kex räcka längre än 20 stora kex? 

Nu ska jag förbereda morgondagens brödbak  och skålla vetekross. Brödet är en favorit - troligen det godaste bröd jag någonsin bakat. Receptet lade jag upp förra sommaren och ni hittar det genom att klicka här (om man lyckas tyda det).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar