måndag 8 juli 2013

Matutmaningen: ätit idag

Eftersom det är blåsigt och mulet här idag började jag och barnen dagen med att baka semlor. Vi gjorde en ordentlig sats så att vi fyllde en plåt var. Noah gjorde mest ormar och Adam sniglar.



Denna gång använde vi detta recept:

0,5 l vatten
1 påse torrjäst
1 tsk salt
1,5 dl bovetekli
0,5 dl mörk sirap
900 g vetemjöl
2 msk olja

Värm vattnet till 42 grader och blanda ner salt, sirap och bovetekli. Blanda torrjästen i en del av mjölet. Tillsätt mjölet lite i taget under omröring (jag använde hushållsassistenten denna gång fast jag egentligen gillar att knåda degen för hand). Blanda till sist ner oljan. Jäs under duk i 30 minuter och baka sedan ut semlorna. Låt semlorna jäsa medan ugnen värms till 225 grader och grädda i ca 10 minuter i ugnens mitt.

Till lunch åt vi blomkålssoppa. De var min mommo som bjöd oss på det förra veckan och det var så gott så jag måste också testa. Jag vet inte om jag gjorde exakt som mommo men så här gjorde jag:

Jag började med att hacka en lök och en vitlök som jag fräste i lite kokosolja i en stor kastrull. Under tiden skar jag ett blomkålshuvud i bitar och lade det samt ca em liter vatten i kastrullen tillsammans med en buljongtärning. Då blomkålen kokat mjuk lade jag i en hel koskenlaskijaost i småbitar och rörde om tills den smälte. Jag kryddade också med lite vitpeppar. För att få soppan tjockare redde jag den med lite potatismjöl och mjölk. Till sist stötte jag soppan med potatisstöt för att få barnen att äta den bättre för de gillar pureade soppor bättre än soppor med bitar men det är ju en smaksak.


Mycket gott med en snigelsemla till.


Till mellannmål blev det kvarg. I det förra brödet jag bakade skulle det nämligen en dl kvarg så jag hade ca en dl överlopps och dessutom hade vi lite grädde över från jordgubbarna vi åt igår så det passade utmärkt att göra kvarg. Denna gång blev det med banan och jordgubbar.




Förutom de egna jordgubbarna åt vi dessutom de första egna körsbärstomaterna igår. Det finns inte mycket som går upp mot årets första egna solvarma körsbärstomater. Snart kan vi även skörda zuccini och det underlättar ju matutmaningen. Det som försvårar matutmaningen är att det på sommaren är så himla svårt att låta bli att äta ute och man vill ju inte heller undvika det för det hör faktiskt sommaren till. Igår var jag på sommarteater med två vänner och därefter till ortens gästhamn för en liten pratsund, vilket medförde att vi under hela utmaningen gjort av med sammanlagt 108, 40 så här långt. Vi får se om vi faktiskt klarar oss med 200 euro denan gång.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar