torsdag 25 juli 2013

Plockat & handlat

Det har varit tyst här medan vi har varit i Österbotten men nu är vi hemma i sommarvärmen igen. I går plockade vi våra röda vinbär och idag har vi plockat hallon. På två av vinbärsbuskarna lämnade jag kvar lite åt barnen att äta eftersom de ville det, en halv liter rensade jag och de ska bli paj idag (receptet kommer senare) och resten förde jag till mammas frys för sedan då de svarta vinbären mognar saftar vi både hennes och mina bär, röda och svarta tillsammans. 

Vi har lyxen att ha alldeles enormt mycket hallonsnår på berget några tiotal meter bakom vårt hus. På en timme plockade vi 7 dl och barnen åt säkert lika mycket under tiden. Synd bara att det regnat så lite för där var massor med bär som torkat bort helt.



Och hur går det med matutmaningen då? Jo vi har nu handlat för totalt 199,07 euro och i morgon är det sista dagen så jag vågar nästan påstå att vi klarade det! Vi har visserligen ätit borta en del bl.a. under våra två dagar i Österbotten men vi har också haft både mat- och kaffegäster så jag tror det går ganska jämnt ut. Skåpen är nog inte heller tommare än innan vi började något har vi mer av och något annat har vi mindre av. Vi har bl.a. broilerstrimlor i frysen som vi knappast kommer att behöva här nu innan utmaningen är slut. Utan egna potatis och och egna grönsaker samt de grönsaker vi fått av mommo och moffa den här tiden hade vi nog ätit väldigt ensidigt och den billigaste maten är ju tyvärr sällan den hälsosammaste eller miljövänligaste men hälsosamt kan man nog ändå säga att vi ätit för på fyra veckor har vi varken köpt bulla, godis, läsk, juice, sockrad youghurt, chips, kex, bröd o.s.v. Det är nog skönt att de fyra veckorna börjar vara över och det är ganska troligt att både glass, juice och bröd får följa med hem från butiken nästa gång men något behov av att frossa i sådant vi nu avstått ifrån har jag inte.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar