torsdag 18 juli 2013

Vinbärscupcakes med maräng

Eftersom jag rört ihop de här muffinsen som en kombination av tre olika recept och lite bondförnuft tycker jag att jag nästan kan kalla receptet mitt eget. Orsaken till detta var att jag led av allvarlig cupcake-abstinens och dessutom hade en halv burk grädde och en halv burk philadelphiaost som jag inte visste vad jag skulle göra med. 

Nå, receptet som jag använde som grund är ett vaniljmuffinsrecept jag nog skrivit ner här förut. Eftersom smöret nästan var slut kunde jag bara göra en halv sats men med fyllningen till räckte det ändå till 12 cupcakes. Så här gjorde jag idag:

Vinbärscupcakes med färskostgömma och marängfrosting


Muffins:
75 g mjukt smör
100 g socker
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
115 g mjöl
en knapp tsk bakpulver
1,15 dl grädde

Fyllning:
Vinbär (jag satte ca 10 per muffins)
80 g färskost (t.ex. philadephia)

Frosting:
3 äggvitor
2 dl florsocker

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Vispa smör, socker och vaniljsocker. Tillsätt ägget och vispa lite till.
3. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det i smeten tillsammans med grädden. Allt detta går bra att blanda med elvisp.
4. Fördela smeten i 12 formar.
5. Sätt en näve vinbär i varje form och en klick färskost ovanpå bären.
6. Grädda i 18 minuter i ugnens mitt. Låt svalna. Stäng inte av ugnen.
7. Gör frostingen. Vispa först äggvitorna till hårt skum. Tillsätt florsockret och vispa tills du kan vända skålen upp och ner. Spritsa på muffinsarna då de svalnat.
8. Grädda muffinsarna i ytterligare 4-5 minuter i samma temperatur så att de blir vackert ljusbruna och marängen stelnar lite.

De var riktigt fina så här också utan frosting

Slutresultatet


De blev mjuka och saftiga och söt maräng passar bra med vinbär. De blev lite för blöta så jag borde kanske ha gräddat dem lite längre och så kunde jag också ha haft i ännu mera vinbär.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar