torsdag 4 juli 2013

Kladdkaka med glass och smultron

Kladdkaka kan man ju göra på olika sätt och ingredienserna går att variera en hel del också. Oftast använder jag muscovadosocker för jag tycker att det blir så mycket bättre då (speciellt om man gör kladdkakao på kakao som jag gjorde idag) men det tycker inte min bror så dagens variant blev en kompromiss:

 

Dagens kladdkaka


100 g smör
2 dl strösocker
0,5 dl muscovadosocker
2 ägg
1 dl vetemjöl
0,5 dl mandelmjöl (mandelkross skulle säkert också han funkat)
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker

 Smält smöret i en kastrull. Ta bort kastrullen från värmen och låt svalna något. Blanda i sockret och ett ägg i taget. Rör ner övriga ingredienser och blanda väl. Häll smeten i en smord och bröad form (idag bröade jag med kakao men det blir också gott med kokosflingor om man vill variera lite). Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 20 minuter.

Jag tycker att kakan är godast om man antingen äter den varm eller så låter den stå i kylskåp 1-2 dygn för då får den faktiskt bättre smak men detta kräver förstås en viss självdisciplin.




Efter det spelade vi gammelgäddan. Det är ett hejdlöst roligt och smågalet spel som funkar bra för typ fyraåringar uppåt. Som ni kanske ser är det Sven Nordqvist som ritat bilden. Det är nog jag eller min syster eller bror som fått det för sådär 15-20 år sedan men man kan nog köpa det på Adlibris kollade jag just.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar