fredag 5 juli 2013

Mangoldrisotto

Här kommer ett recept på förmånlig och enkel sommarmat. Risotton går lika bra att göra med spenat. Receptet jag utgick ifrån googlade jag fram och så här gjorde jag:

150 g spenat/mangold
1 lök
3 dl ris
8 dl varm grönsaksbuljong
2 krm salt (det lämnade jag bort då jag tycer att buljong är tillräckligt saltigt)
1 krm peppar
150 g fetaost
50 g rostade pinjefrön (man rostar dem en kort stund i torr stekpanna)

1. Skala och hacka löken. Fräsden i lite olja i en gryta.
2. Tillsätt riset och låt det vara tills det blir lite genomskinligt. Det ska inte få färg. Häll på buljongen i omgångar så att riset suger upp buljongen mellan varven. Koka ca 20 minuter med lock.
3. Krydda och blanda i spenat/mangold, fetaost och pinjefrön.

Vi vuxna gillade maten jättemycket. Barnen åt nog men inte med största tänkbara aptit. Jag kommer definitivt att göra denna risotto på nytt.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar