onsdag 19 september 2012

Kaka med äppel och plommon

Om ni har tillgång till såväl plommon som äppel kan ni gott testa på denna mjuka kaka. Jag hade egentligen inte alls tänkt baka idag, utan städa istället, men så insåg jag att plommonen som jag plockade hos mamma och pappa i förrgår nog blir dåliga snart så då fick jag en bra orsak till att baka i alla fall. Dessutom ringde min mommo för att berätta att hon börjat väva en matta, som jag önskat mig, men det är en annan historia, så då bjöd jag mommo och moffa på kaffe också så att vi slapp äta upp hela kakan själva.


125 g smör
1,5 dl socker
2 ägg
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 msk grädde
2 äppel (jag hade 5 små)
7-8 plommon (jag hade ca 15 små, i bitar blev det kanske 2 dl)
0,5 dl russin
0,5  dl hackade nötter (jag använde mandlar p.g.a. allergi)

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret och låt det svalna. Smörj och bröa en kakform med löstagbara kanter. Rör ner sockret i smöret och tillsätt äggen ett i taget. Blanda mjöl och bakpulver med varandra och sikta ner det i smeten. Rör sedan ner grädden. Blanda till sist ner russin, nötter, plommonbitarna samt hälften av äppelklyftorna. Häll smeten i formen och lägg resten av äppelbitarna ovanpå. Gräddda i mitten av ugnen i 30-35 minuter.

Receptet har jag tagit från min mammas receptsamling för länge sen, men det var första gången jag provade det.
 

Höstmys är att tända ljus och att äta kaka. Adam lyckades dock ta kål på myset när han slog hål i huvudet en stund efter att mommo och moffa åkt hem. Först trodde jag nog att vi skulle bli tvungna att åka och sy det för det blödde en hel del. Mamma och pappa kom hit för att se efter Noah (tur att de bor nära) för Jonas var inte hemma. Men då de kom hade det redan slutat blöda och såret verkade inte så djupt trots allt så vi klarade oss med blotta förskräckelsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar