söndag 9 september 2012

Kexförsöket

Vi skall ha Me&I-party hos oss inkommande vecka och eftersom det lär vara en del barn på kommande tänkte jag att jag skulle testa att baka och dekorera gulliga kex. I USA är dekorerade kex lika inne som cupcakes, men det verkar inte vara så många som sysslar med det här ännu. För ett tag sedan hittade jag dessa underbara formar på IKEA och recept på vaniljkakor hittade jag i en bok om att dekorera kakor, cupcakes och kex som jag köpte för ett tag sedan. Själva bakandet gick bra och kexen blev hur fina som helst. Adam var superduktig på att kavla och ta ut kex med formarna så han kommer att vara en utmärkt kumpan då det blir pepparkaksdags. Men dekorerandet suckar jag lite över. Kexen var nog finare och högst antagligen godare innan jag dränkte dem i kristyr. För det första har jag inte ett särskilt stort urval färger att färga kristyren med. För det andra slarvade jag och satte kristyren i vanliga plastpåsar som jag klippte hål i för jag orkade inte börja klotta ner tyllarna. Men det borde jag nog ha gjort för det gick inte att spritsa tillräckligt precist utan tyll. För det tredje har jag alldeles för kort tålamod för att långsamt breda ut kristyr på en massa kex och för det fjärde är jag inte särskilt konstnärligt lagd eller tillräckligt stadig på handen då det gäller småpetiga saker. Här är nu i alla fall ett urval kex. De går inte riktigt att jämföra med dessa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar