tisdag 2 oktober 2012

Äppelcupcakes

Gäster i dagarna tre står strax på programmet. Således har jag bakat cupcakes, vilket jag faktiskt inte gjort på ett tag. Nu är jag trött och dessutom lite besviken på slutresultatet, men här kommer i alla fall några bilder från dagens bakprojekt.

Receptet var enkelt och hämtat härifrån. Jag gjorde en och en halv sats och fick det att räcka till 24 cupcakes.

Först fixade jag smeten. Adam hjälpte med att skära äppel i bitar. Så långt gick allt bra.

Medan muffinsarna var i ugnen fixade jag dekorationer av grön marsipan. Till höger ser ni utstickaren jag använde samt silikonformarna jag brukar trycka mönster med. Blommorna får torka i små koppar av aluminiumfolie för att inte se ut som om de vissnat.

Två blommor sprayade jag med mitt nya glitterspray. Glittret syns inte så bra på bilden men resultatet blev ungefär som jag tänkt mig.

Muffinsarna blev perfekta och formarna är fina. Så här långt är allt OK.

Men frostingen blev inte bra! Den blev för lös så den rann ut och ser allmänt tråkig ut trots att jag satte i så mycket florsocker att den blev för söt. Dessutom satte jag i alldeles för mycket vaniljessans, vilket resulterade i en stark och lite bitter eftersmak. Det är inte så kul att konstatera att man förstört 24 stycken i övrigt perfekta äppelmuffins med äcklig frosting. Jag färgade frostingen rosa med pastafärg och nyansen är jag nöjd med.

Utseendet är det väl inget större fel på bortsett från den för lösa frostingen. Och bottnet är faktiskt mycket gott så om ni vill baka äppelmuffins kan jag verkligen rekommendera det, men strunta i frostingen. Prova någon annan eller använd åtminstone vaniljessansen sparsamt.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar