söndag 7 oktober 2012

Tallrikshylla

För ett par veckor sedan fick jag några underbara gamla Arabiatallrikar av min fammo och faffa och efter det satte jag ner en hel del energi på att fundera hit och dit kring vart jag skulle lägga dem - för upp på väggen skulle de, inget tal om den saken. Långt före vi ens började bygga drömde jag om en tallrikshylla i köket, men sen blev det ju i alla fall inte riktigt plats för en sådan. I vardagsrummet skulle det ha funnits en lämplig plats, men jag tror att de blåa tallrikarna skulle ha varit malplacerade där. Den enda tomma väggytan i köket var skorstenen och den var ju ganska fin tom också för antikbruket på den är fint i sig tycker jag. Men så råkade de ha en tallrikshylla på Ellos som var tillräckligt smal för att passa där och så blev det sen. För tillfället är jag riktigt nöjd, jag hoppas bara att vi inte tröttnar på den nu, för det finns en viss risk att man börjar tycka att köket är lite överbelamrat med saker.





De två djupa tallrikarna nere till höger är antagligen äldst för de är min faffas fammos och faffas första tallrikar, köpta i Åbo. På Arabias hemsida kan man kolla vilka stämplar som användes under vilka år och de djupa tallrikarna är tillverkade någon gång mellan år 1900 och 1920. Det avlånga fatet på övre hyllan är enligt stämpeln tillverkad under åren 1893-1917, men det är troligt att min faffas fammo och faffa köpt fatet senare än de djupa tallrikarna. Fatet med lila blommor på nedre raden är också tillverkat mellan år 1900-1920, men har inte riktigt samma stämpel som de djupa tallrikarna utan en snirkligare variant av samma stämpel. Tallriken uppe till höger är yngst och tillverkad under tiden 1964-1971.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar