fredag 18 januari 2013

En liten present

Jag behövde en liten present och bestämde mig för att röra ihop urenkla browniecupcakes istället för att köpa den vanliga blomman eller chokladplattan.

Presenten

Mitt kvällsmål


Receptet på cupcakesen har jag, om jag minns rätt, hittat hos Tove.

Detta behövs:

120 g choklad
120 g smör
3 ägg
några droppar vaniljessans
255 g socker
105 g vetemjöl

Smält smör och choklad. Rör ner socker, ägg, vaniljessans och vetemjöl. Jag lade dessutom i ett par nävar hackad mandel. Grädda i 170 grader i 20 minuter. Klart! De små muffinsen är gräddade i samma värme i ca 15 minuter. Receptet går bra att variera, t.ex. genom att använda farinsocker eller muscovadosocker istället för strösocker eller genom att byta ut en del eller allt vetemjöl mot mandelmjöl.


Ovanpå spritsade jag lite nutellafrosting eftersom jag råkade ha en öppnad nutellaburk i skåpet. Till en full sats nutellafrosting (räcker till 15-20 normalstora cupcakes) behövs:

En burk nutella (400g)
100 g smör
100 g florsocker
200 g färskost


Vispa ihop allt och så är det klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar