tisdag 29 oktober 2013

De räddande kexen

Oj, vad jag varit sugen på choklad idag. Suget lättade inte ens av att jag klämde i mig en Fazerina medan jag kånkade matkassarna ut från butiken. Av förekommen anledning köper jag så gott som aldrig choklad hem att äta men nog att baka med. Av någon orsak känns det mer okej att klämma i sig chokladen om man dessutom tillsätter lite socker och andra hälsosamma saker. Så då satte jag och barnen igång lite kextillverkning på kvällskvisten så att vi skulle kunna njuta av varsitt varmt chokladkex med ett glas mjölk efter kvällsmålet. Och som vi njöt! Supergoda blev de! Vi testade återigen ett nytt recept, klicka HÄR så hittar ni det.

Så här ojämna lät jag dem vara då jag klickade ut dem men riktigt runda och fina blev de i alla fall.



Receptet är enkelt och fungerar bra. Fast 15 minuter i ugnen var nog lite länge, åtminstone i vår ugn. Den andra plåten hade jag 11 minuter i ugnen och de kexen blev betydligt mjukare inuti jämfört med de första som blev onödigt torra. Det lönar sig också alltid att låta kex och andra bakverk svalna på galler om det står så i receptet just för att de inte ska vara i värmen för länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar