fredag 18 oktober 2013

Höstiga mockacupcakes

Det är ett tag sedan jag gjort cupcakes senast men igår blev jag för första gången på länge riktigt ivrig att göra cupcakes och  satsa med frosting och dekorationer och allt. Höstiga skulle de bli förstås, det visste jag, och som tur hade jag formar i någorlunda passande färger hemma. I somras fick jag min svärmors samling av tidningen "Koristeelliset kakut" och där hittade jag följande recept (egen översättning till svenska):


Mockacupcakes
12 stycken

1 msk snabbkaffepulver
2 tsk hett vatten
125 g osaltat smör
125 g socker
2 ägg
125 g vetemjöl
2 msk kakaopulver
1 tsk bakpulver

Värm ugnen till 180 grader och placera formarna i en muffinsplåt.
Blanda snabbkaffepulvret i hett vatten och låt svalna.
Vispa mjukt smör och socker lätt och luftigt med elvisp. Tillsätt den avsvalnade kaffeblandningen. Vispa i äggen ett åt gången.
Blanda de torra ingrediensera med varandra och vispa med elvispelns lägsta effekt ner mjölblandningen i smeten.
Fördela smeten i 12 formar och grädda dem mitt i ugnen i 15-20 minuter.


Mockasmörkräm till 12 cupcakes

2 msk kokat vatten
1 msk snabbkaffepulver
350 g florsocker
175 g mjukt lätt saltat smör

Blanda snabbkaffepulvret i kokhett vatten och låt svalna. Vispa ihop smör och florsocker och tillsätt kaffeblandningen då den svalnat. Vispa tills blandningenär mjuk och luftig. Spritsa på muffinsen.


Dekorationerna är helt handgjorda denna gång. Jag skar ut dem ur köpt sockermassa med denna schablon som hjälp och målade dem med pastafärger. Det var lite väl petigt för mitt tålamod.




Betyg: bland de bästa cupcakesen jag någonsin gjort. Men så är jag helt tokigt i allt som smakar kaffe också. Den här smörkrämen är helt klart den godaste smörkräm jag någonsin smakat. Den är inte alls lika söt och smörig som andra smörkrämer utan har en perfekt och ganska stark kaffesmak. Den kommer jag att göra många gånger och spritsa lite på det ena och det andra tror jag. Barnen gillade också smörkrämen så jag tror nog att också vuxna som inte är lika kaffegalna som jag uppskattar den.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar