lördag 5 oktober 2013

En favoritpaj

Plötsligt var det veckoslut igen! Barnen har varit på skojigt jippo med mommo och moffa vid Våno skola och jag passade på att baka en paj att bjuda på i morgon då det blir Enjodemo. Nu har vi precis kommit hem från 75-årskalas där vi bl.a. blev bjudna på min mommos fantastiska kåldolmar.

Jag vet inte om jag lagt upp receptet på den här pajen tidigare men eftersom pajen är en av mina favoriter som jag gör alltid nu och då får ni det här:



Tomatpaj med bacon


Deg:
2 dl vetemjöl
1 dl rågsikt
75 g smör
1 dl kvarg
1 krm saly

Fyllning:
3 baconskivor (jag lade iett helt paket)
1 schalottenlök
olivolja till stekning (jag använde som vanligt kokosolja)
4 ägg
2 dl vispgrädde
salt och peppar
50 g riven os
500 g körsbärstomater
hackad gräslök

1. Häll ingredienserna till degen i en matberedare och kör tills blandningen är smidig. Knåda degen försiktigt, täck med plastfolie och låt den vial kallt i ca 30 minuter. Smörj en pajform (26 cm i diameter). Kavla ut degen på mjölat bord och klä formen. Nagga botten och låt vila i kallt i minst 15 minuter.
2. Värm ugnen till 200 grader.
3. Lägg bakplåtspapper över formen och lägg på torkade ärter (samma torkade ärter går att använda om och om igen till det här). Bak ai ugnen i 10 minuter. Lyft bort bakplåtspappret och ärterna pch placera tillbaka formen i ytterligare 5 minuter. Sänk värmen till 180 grader.
4. Finhacka lök och bacon och fräs dem i olja. Vispa ihop ägg och grädde tillsammans med salt och peppar.
5.  Strö osten över degen. Lägg därefter bacon och lök i formen och häll i äggstanningen. Placera tomaterna jämnt i äggstanningen och strö över gräslök.
6. Grädda i ugbeb i 35-40 minuter tills äggstanningen satt sig och fått färg.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar