söndag 19 januari 2014

Dagens mat







Och så en grönsallad som jag inte brydde mig om att fota. På den övre pizzan har jag köttfärs kryddat med min egen tex-mex-kryddblandning och vitlök, rödlök, paprika och tomat. På den undre finns det skinka, ananas, champinjoner, rödlök och tomat. Och en massa ost förstås.


Här kommer ett riktigt superbra recept på mokkachokladmousse med såväl choklad, konjak och kaffe från boken Kahvi - Herkullisia ja virkistäviä jälkiruokia ja juomia.

Jag har översatt receptet ganska fritt till svenska.

8 portioner

200 g mörk choklad
1 msk snabbkaffepulver
1 msk konjak
1 msk varmt vatten
4 ägg med gulan och vitan separerad
100 g socker
3 dl vispgrädde

1. Smält chokladen i mikron och låt svalna en stund. Blanda kaffepulver och konjak och tillsätt varmt vatten.
2. Vispa äggulor och socker tills blandningen är riktigt ljus.Tillsätt kaffeblandningen och chokladen. Vispa tills alla ingredienser är ordentligt blandade.
3. Vispa grädden och rör ner i blandningen. Vispa därefter äggvitorna i en ren skål med rena visplar till fast skum. Vänd ner i moussen.
4. Låt stå 1-2 timmar i kylskåp innan serveringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar