söndag 2 februari 2014

Citronsnittar

Jag hann testa inte bara ett utan två recept till från min nya tidning idag men jag tänker portionera hit bakverken ett åt gången. Först gjorde jag citronsnittar och medan degen vilade i kallt påbörjade jag nästa projekt. Så gör jag ganska ofta då jag fixar i köket. Visst det blir lite stressigt ibland men efter alla timmar jag bakat är jag ganska effektiv och vet bra hur länge olika saker tar att göra.


 



Du behöver:

200g smör
4,5 dl vetemjöl
1 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker

Fyllning:
lemon curd

Garnering:
florsocker + vatten

1. Blanda snabbt ihop ingredienserna till degen i matberedare eller för hand.
2. Lägg degen inlindad i plastfolie i kylskåpet i ca 1 timme. Sätt ugnen på 200 grader.
3. Dela degen i tre lika stora delar. Forma dem till rullar, ca 2 cm i diameter. Lägg rullarna på en plåt.
4. Gör en fördjupning lägs med mitten på varje rulle och fördela lemon curd i skåran. Grädda längderna mitt i ugnen i 10-12 minuter.
5. Skär längderna i sneda bitar medan de fortfarande är varma. Låt dem kallna på plåten.
6. Blanda florsocker och vatten till glasyr och ringla över.


Innan de åkte in i ugnen. Jag tror att skåran blev lite djup för några bitar gick av i mitten då de var klara.

Det andra bakverket innehåller 700 (!!!) gram choklad, jag återkommer snart med det!

6 kommentarer:

  1. Blev de någon succé då? Jag funderar om jag ska variera mig och göra något annat på Ks födelsedag än citronkakan jag brukar göra. http://www.recepten.se/recept/citronpaj_lime.html Eller har du någon annan citronrelaterad favorit? :)

    SvaraRadera
  2. Citronkakan ser jättegod ut! Snittarna var nog riktigt bra. De kan nog bli en återkommande favorit bland småbröden här. Min favorit med citron är kanske den här pajen med maräng:
    http://byggaettbo.blogspot.fi/search/label/baka?updated-max=2013-07-27T21:05:00%2B03:00&max-results=20&start=30&by-date=false

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äh, nej här hittar du ju citronpajen: http://byggaettbo.blogspot.fi/2013/06/dagens-meny.html

      Radera
  3. Oj pajen ser jättegod ut! Tror nu ändå jag ska prova snittarna när du sade att de var goda. Ska smöret vara rumsvarmt och inte smält?

    SvaraRadera
  4. Jo, det blev jättegott! Även om jag höll på att få sockerchock. På riktigt alltså, har aldrig haft sådan huvudvärk. Är sockerberoende och kan inte hålla mig ifrån godsaker när det finns framför mig. Bättre när någon annan bjuder, då är jag iaf lite försynt och vräker inte i mig för mycket. Och nu är jag inte van att äta så mycket sött, det sötaste jag brukar äta nuförtiden är chokladbollar sötade med dadlar. Och då lade jag ändå mindre socker i snittarna än där stod, använde kokossocker. Dessutom bytte jag en del av mjölet till speltmjöl, bara för att låtsas vara hälsosammare. Nu ska jag ännu komma på något att använda resten av lemon curden till. Någonting som K får bjuda sina arbetskamrater på på fredag när han slutar på sitt gamla jobb. Säg bara om du har tips! Annars hittade jag någon cheesecake när jag googlade.

    SvaraRadera