lördag 8 februari 2014

Lite av varje...

...har den här dagen bjudit på. Dagen började med en sväng via regnigt FSS-mästerskap, sedan skulle Adam och klippa håret och då låg Axo förrädiskt nära till hands. Då vi satt där körde min lillebror förbi på vägen utanför och han såg oss, stannade och kom in för att prata en stund. Just i såna stunder är jag så glad att vi flyttade till Pargas, småstadsidyllen uppfylls då man råkar stöta på de man känner och för mig är det verkligen viktigt att ha min familj nära till hands hela tiden. Korta spontana träffar gör dagen lite bättre.

Då vi kom hem lyckades jag äntligen få ner julgardinerna och alla juliga kuddar och dukar utbytta mot lite vårigare. Nu börjar julen vara bortstädad på allvar. Sedan var det bara att ta itu med lite korrigeringsarbete eftersom jag lovat mina elever det. Och tills sist blev det faktiskt av att baka tårtbotten till Noahs polisbilskaka och göra mera mysli som jag faktiskt lyckades glömma i ugnen så det blev ganska krispig mysli den här gången.

Denna gång värmde jag olja, honung och vaniljsocker i en kastrull på spisen och så blandade jag i havregryn, vetekli, krossade mandlar samt pumpa-, solros- och sesamfrön. Efter att det stått en stund bredde jag ut allt på en plåt och gräddade i 175 grader allt för länge men 15 minuter borde vara passligt. Till sist blandade jag i hackade torkade plommon, aprikoser och russin.



Gott med turkisk yogurt.

3 kommentarer:

  1. Hej! Vad har du för mängder i myslin?
    h. Anne

    SvaraRadera
  2. Det blev nog ganska på högt nu men ungefär så här:
    0,5 dl olja
    0,5 dl honung
    1 msk vaniljsocker
    6 dl havregryn
    1 dl vetekli
    0,75 dl mandel
    0,75 var av fröna
    0,5 dl var av de torkade frukterna

    SvaraRadera