onsdag 19 februari 2014

Victoriakaka med choklad

Noahs födelsedagstårta har ett riktigt fancy namn i tidningen Hambakat som jag tagit receptet ifrån men den smakade nog ganska kungligt också. Jag gjorde en halv sats i en liten form med en diameter på 16 cm men jag skriver ner receptet här så som det står i tidnignen och då blir mängden lämplig för en form med 20-22 cm i diameter.


Tårta till morgonmål hör inte till de vanliga födelsedagstraditionerna hos oss men idag blev ett undantag.



Botten:
225 g smör, rumsvarmt
2,5 dl strösocker
4 ägg
3 dl vetemjöl
1 dl kakao
2 tsk bakpulver
en nypa salt
1 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk

Smörkräm:
100 g rumsvarmt smör
2 dl florsocker
1 msk kakao
1 äggula

Topping:
100 g mörk choklad
0, 75 dl kakao
0,5 dl vatten
2 msk ljus sirap
10 g smör

Garnering:
hallon, hyvlad mörk choklad, strössel...

1. Sätt ugnen på 175 grader. Vispa det mjuka smöret 1-2 minuter, tillsätt socker och vispa tills det blir ljust och fluffigt.
2. Tillsätt äggen ett i taget och vispa mellan varje.
3. Blanda alla torra ingredienser och sikta ner dem i smeten.
4. Tillsätt mjölken och vänd ihop allt till en mousse-liknande smet. Häll smeten i en smord och bröad form.
5. Grädda mitt i ugnen i 45-50 minuter. Låt den svalna i formen och vänd upp den på ett galler.

6. Vispa smöret till smörkrämen. Tillsätt florsocker och kakao och vispa. Vispa till sist i äggulan.
7. Dela kakan på mitten och bred smörkrämen på den undre kakan. Lägg den andra över.

8. Topping: smält chokladen i micron. Vispa ihop och värm kakao, vatten och sirap i en kastrull. Häll över den smälta chokladen och rör ihop till en jämn smet. Rör i smöret. Bred toppingen på kakan. Garnera.
Jag gillade glasyren jättemycket. Den rekommenderar jag att testa.


Noahs feber har sjunkit nu men själv börjar jag känna mig ganska flunssig. Tur att det kommer en hel del sevärt från OS idag. Noah fick en låda med lite bitar och spikar av oss i födelsedagspresent. Han blev stormförtjust i "vuxenspikarna".


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar