söndag 23 februari 2014

Polisbilstårta

Några modiga vågade sig på treårskalas till familjen som varit flunssig hela lovet. Jag lyckades veva ihop en inte så realistisk men ganska gullig och rätt så stor polisbilstårta. Den är fylld med vaniljkräm och blåbärsmousse och de vita dekorationerna är sockermassa och resten är marsipan. Receptet på vaniljkräm och blåbärsmousse hittas hos Tove. Lite slarvade jag då jag täckte den och jag struntade i de minsta detaljerna som lampor, speglar etc. men den smakade bra så jag är nöjd. Jag har inga bilder på tårtan uppskuren men den ser fin ut så också då det är blått varvat med vitt.






Så här gjorde jag den:

Jag gjorde en stor avlång botten på sex ägg i en stor ugnsform. Sedan delade jag den i två lika stora bitar och båda bitarna skar jag upp så där som man delar tårtbotten. Sedan monterade jag ihop bilen och skar bort kanter och så så att den fick vettig form. Det som jag skurit bort på motorhuven använde jag till tak. Därefter monterade jag ner den igen och började fylla den.

Då den var fylld spacklade jag den med smörkräm smaksatt med vanilj. Med smörkrämen fixar man enkelt till de sista rundningarna etc. I det här skedet började den luta lite så jag satte tillfälligt en pinne i den och så fick den stelna i kylskåp några timmar innan jag satte på sockermassan. Om den är någorlunda ordentligt spacklad kan man sätta på sockermassan dagen innan. Denna gång var jag lite orolig att blåbärsmoussen som blandade sig med spacklet skulle komma igenom sockermassan under natten men som tur gick det inte så.

Cupcakesen med polisbrickor gjorde jag tidigare och jag har använt ett recept på chokladcupcakes med mintchokladfrosting som jag lagt upp recept på förr. De recepten finns också hos Tove. Vi bjöd också på donitsar som jag bloggade om tidigare. Det är behändigt att bara plocka fram rätt mängd från fryset.





Min mamma gjorde smörgåstårta. Hon gör så goda och fina att jag aldrig ens försökt mig på att göra en själv.



Det var nog en och annan gäst som blev fängslade av våra poliser. Fast vissa tjuvar var så skrämmande att poliserna sprang och gömde sig på övrevåningen då det ringde på dörren.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar