söndag 13 april 2014

Macarons

Att baka makroner är förknippat med viss risk för dåligt humör för jag avskyr att misslyckas i köket och man vet faktiskt aldrig om man lyckas eller inte med dessa knepiga godbitar. Idag är jag dock på bra humör för makronerna blev hur bra som helst. Den här gången använde jag mig av detta grundrecept:

110 g äggvita
100 g mald mandel
200 g florsocker
4 msk socker

Jag har hört att man ska dela äggen dagen innan och låta äggvitorna stå framme i rumstemperatur övertäcka med plast för att makronerna skall lyckas. Många tycker att det här inte alls är nödvändigt men för säkerhetsskull gjorde jag så.

Blanda mandel och florsocker. Man kan sikta mandeln för att försäkra sig om att den faktiskt är finmalen. Vispa äggvitorna. När de börjar skumma tillsätter man sockret en sked åt gången under vispningen. Fortsätt vispa tills marängen är fast och glansig. Rör ner mandelblandningen försiktigt med en slickepott. Tillsätt eventuell färg. Blandningen skall röras tills den har sådan konsistens att den sakta flyter ut om man kickar en klick på ett bakplåtspapper. Ju mer man rör desto rinnigare blir den så man skall akta så att man inte rör för mycket.

Jag fyllde dem med cream cheese frosting.




Jag köpte ett silikonunderlag för makroner igår så de blåa är gjorda på det. De gröna är gjorda på ett vanligt bakplåtspapper och de rosa på ett återanvändbart bakplåtspapper, det är inte gjort av silikon utan något plastaktigt. Makronerna på silikonunderlaget steg helt klart bäst. De hölls på plats (de är spritsade innanför en likadan ring som syns runt varje) och flöt inte ut. De rosa lossnade däremot helt klart bäst från underlaget.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar