onsdag 16 april 2014

Påskiga cupcakes

Min mamma, pappa och lillebror kom på kaffe idag. Pappa är på jobb hela påskhelgen så därför var det väl helt ok att tjuvstarta med lite påskcupcakes.

Citron är absolut en av påskens smaker tycker jag eller så är det bara jag som fått dille på citroner.



Jag gillar muffins med yoghurt eller liknande i för de blir oftast mjukare och saftigare då och dessa var inget undantag. Jag tycker att det är helt solklart att muffinsen föreställer fågelbon med ägg i men det tyckte inte min lillebror.

Citroncupcakes med citronfrosting
( 15 st.)

125 g smör, rumsvarmt
1, 5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
3 ägg
1 dl turkisk yoghurt
 rivet skal av en citron
en nypa salt
3 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver 


1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa smör, oscker och vaniljsocker med elvisp. Vispa ner äggen ett i taget.
3. Tillsätt yoghurt, citronskal och salt.
4. Blanda mjöl och bakpulver. Sikta ner de ti smeten och vänd till en jämn smet.
5. Fördela i formar och grädda dem mitt i ugnen i ca 20 minuter.


Frosting:
50 g rumsvarmt smör
5-6 dl florsocker
2 msk nyprtessad citronsaft
100 g färskost

1. Vispa smör, florsocker och citronsaft med elvisp. 
2. Tillsätt färskosten och fortsätt vispa. 
3.Spritsa på muffinsen då de kallnat.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar