söndag 7 september 2014

Fransk chokladtårta



Jag hittade en sådan här på bakningshyllan i lokala s-marketen och jag var förstås tvungen att köpa den och desutom "tvungen" att hitta ett recept där jag skulle ha användning för den också. Jag kom fram till att den nog skulle passa utmärkt i en fransk chokladtårta som jag bakat förr. Som tur ska det bara 175 g choklad i den så jag fick äta några bitar till min espresso också. Inte illa.

175 g smör
175 g mörk choklad
3 ägg
2 dl socker
1,5 dl vetemjöl

1. Sätt ugnen på 200 grader. Smörj och bröa en form med löstagbar kant. (Jag använde mörk kakao istället för ströbröd för att bröa formen för det ser både bättre ut och smakar godare.)
2. Smält smöret i en kastrull. ta kastrullen från plattan och blanda ner chokladen i små bitar. rör tills chokladen smält. Dela äggen och rör ner gulorna i smeten. Blanda ordentligt. Rör ner sockret och sedan mjölet.
3. Vispa vitorna till hårt skum och vänd försiktigt ner dem i smeten.
4. Häll i formen och grädda längst ner i 30 minuter. Kakan ska vara lite kladdig i mitten.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar