måndag 1 september 2014

Höstdoften

Jag hör nog till dem som säger att jag inte alls gillar hösten. Att jag är gjord för sommar och värme och sydligare breddgrader. Och visst saknade jag sommarvärmen då den byttes ut mot regn men då hösten väl är här uppskattar jag den. Regn och rusk är ju det perfekta vädret för sköna stunder i köket och mys i soffan. Höstens första stickning är påbörjad och ljus har jag redan hunnit elda i massor. 

Till höstens höjdpunkter hör definitivt skördandet av alla de grödor man vårdat hela sommaren. Vi har bl.a. njutit av våra första egna vindruvor. Äppel har vi dock inte på våra träd ännu men jag fick, som ni såg i förra inlägget, en stor korg av min mommo och moffa. Idag har jag både kokat sylt och lite hälsosammare äppelmos. Fördelen med sylten är ju att den håller i kylskåp medan äppelmosen måste rymmas i fryset då jag bara sätter litelite socker i den. För att återknyta till rubriken doftar det alltså höst i vårt hus ikväll.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar