söndag 13 juli 2014

Rabarber- & jordgubbsmarmelad

Nu har vi plockat 14 liter egna jordgubbar och mer kommer det hela tiden. Vi har ätit så att det snart kommer gubbar ur öronen på oss och jag har fryst ner både mosade och hela jordgubbar. Eftersom de aldrig tycks ta slut bestämde jag mig för att testa ett recept på marmelad från tidningen Hembakat. Jag har inte smakat på slutresultatet ännu då marmeladen står i burkarna och svalnar som bäst med det verkar lovande. Enkelt var det också.

Rabarber- och jordgubbsmarmelad


500 g rabarber
500 g jordgubbar
3-4 tsk malen kardemumma
8 dl strösocker
ett par nävar harsyra om du har (jag var för lat för att gå och plocka)

1. Skala rabarbern och skär den och jordgubbarna i mindre bitar.
2. Lägg allt i en kastrull och koka me dlock i 10-15 minuter. Skumma av marmeladen.
3. Häll upp i rena burkar och förvara i kylen.

Det blir två mindre burkar, ca 1 kg färdig marmelad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar