söndag 29 juli 2012

57 euro

Är slutsumman för matutmaningens första vecka och det är helt okej tycker jag. Ändå känns det som om vi nog hade kunnat skala bort några euro ganska enkelt så denna vecka är det nya tag. Det svåraste är nog att stå emot alla frestelser i form av sötsaker och särskilt glass för vad är nu en sommar utan glass? Sedan tycker jag väl att det inte är sådär jätteskoj att stå i köket och baka bröd i sommarvärmen.

Eftersom vi ändå var påväg till centrum idag och mjölken dessutom var slut passade vi på att handla för den kommande veckan. Idag körde vi med en annan taktik. Först på listan hade jag nämligen skrivit det som vi måste köpa och i slutet fanns några saker som jag tänkte att vi skulle köpa om det rymdes inom 50 euro så Jonas fick stå med telefonen och räkna ihop medan jag plockade sakerna i vagnen. Inköpen blev totalt 44,60 och för det fick vi t.o.m. två liter glass. Vi kan således med gott samvete komplettera lite i slutet av veckan.

Denna vecka skall vi bl.a. äta kantarellpaj, makaroni-skinksallad och denna blomkålssoppa med bacon. Till mellanmål blir det frukter, smoothies och så har vi faktiskt fil som vi köpte förra veckan kvar ännu. Ärtskidorna i odlingslådan börjar också bli riktigt stora så de blir säkert också utmärkta som mellanmål. Ett potatisstånd har vi kvar att ta upp och det är ju inte så mycket så nästa vecka måste vi köpa potatis för första gången sen midsommar. Ni kommer kanske ihåg att vi inte satte mer än 8 potatis, men vi har fått mellan 1,6 och 1,9 kg potatis per stånd! Riktigt goda är de dessutom.


Surdeg på gång. Jag har förresten aldrig gjort surdeg på torrjäst förut, funkar det lika bra måntro?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar