måndag 15 juli 2013

Rabarber + ingefära = sant


Den här rabarberkakan tror jag att får vara sommarens sista bakverk med rabarber. Med vaniljsås till är den utmärkt att avsluta rabarbersäsongen med. Jag vet inte om det att jag gjorde den sent på kvällen, efter en lång men lyckad dag med utfärd till Kasnäs och Högsåra, bidrog men smeten var lite krånglig att få uttryckt i formen. Jag fick hälla på rejält med mjöl för att det skulle lyckas men kakan är såklart så god att den är värd besväret.



Jag undrar nog lite vad jag har för fel som måste sätta igång med kakbak genast jag kommit hem efter att varit borta en hel dag men för tillfället är jag faktiskt lite besatt av att baka. I går surfade jag runt på bl.a. denna sida och jag skrev ut ett tiotal recept med bl.a. blåbär, vinbär och choklad förstås. Det ska bli mycket cupcakes (som jag inte gjort på länge!), småbröd och bullar ännu i sommar tror jag. Jag måste ju fylla fryset innan skolstarten! Fast den här matutmaningen ställer ju lite till det för jag vet inte hur jag ska klämma in alla ingredienser i budgeten för vi kan ju inte leva 1,5 vecka på sötsaker heller. Fast det att vårt sällskap var så snäll och bjöd oss på kaffe i Farmors café underlättar ju (eller så var han bara rädd att bli utan man då han kommer på besök i onsdag).




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar