onsdag 21 november 2012

Chokladbollar

Från och med i morgon bor det en fyraåring i det här huset. En fyraåring är inte särskilt gammal, men ändå betydligt äldre än en treåring. En fyraåring är lugnare och mer resonlig. Med en fyraåring kan man planera och vänta på sådant som är på kommande och man kan också minnas saker som hänt för ganska länge sedan. Vår fyaåring har hejdlöst bra humor, men man kan också prata om allvarliga och tråkiga saker med honom. Adam gillar att bygga tågbana, leka rollekar (där den ganska oförstående  yngre brodern ofta blir kommenderad att vara pappa, katt, tiger eller bil), bygga lego och spela sällskapsspel. Fyra år en ganska kort tid, men visst känns det som om Adam alltid funnits. Vad bestod liksom livet av innan han fanns?

Det roliga med att planera fyraårskalas är att födelsedagsbarnet har en hel del åsikter att bidra med. Angry Birds-cupcakesen och Blixten McQueen-tårtan har jag redan skrivit om. Förutom dem skall det också bjudas på lite annat smått och gott som hör till födelsedagsbarnets favoriter, t.ex. russinkex. Idag har vi bakat chokladbollar som han skall bjuda på hos dagmamman i morgon. Smeten gjorde vi tillsammans, jag rullade bollarna och han rullade bollarna i strösslet.

Han var noga med att det skulle komma strössel på hela bollen så att de skulle bli fina.

Receptet är taget från den här boken som jag fått då jag var liten.





2 kommentarer:

  1. Grattis till Adam idag! :) Hoppas kalaset blir precis som han önskar på lördag!

    SvaraRadera
  2. Han tackar för gratulationerna! Det ska nog bli roligt med kalas! Vi tjuvstartar lite med min mamma och pappa idag :)

    SvaraRadera