måndag 19 november 2012

Dagens blombilder

Jag fick en helt ljuvlig vit amaryllis med rosa strimmor i födelsedagspresent i december förra året. Då den hade blommat klart satte jag löken och lite mylla i en sopsäck och förde ut säcken till förrådet i garaget. För en dryg vecka sedan kom jag plötsligt ihåg den och tog in den och satte löken i en kruka med lite ny mylla. Nu vet jag inte alls hur längde det tar för en amaryllis att växa, men ganska lovande ser det väl ut tycker jag.



För några dagar sedan undrade Linda hur man får murgrönor att trivas då de växer upp runt någonting. Mitt svar på den frågan är att man inte skall bry sig om dem överhuvudtaget för så har jag gjort och denna har minsann växt på de tio månader som gått sedan den första bilden är tagen. Den står ljust, men inte i direkt solljus. Jag vattnar den en gång i veckan, om jag kommer ihåg, och så brukar jag trycka ner pinnar med blomnäring i mina blomkrukor ett par gånger per år. Duscha den har jag aldrig gjort fast murgrönor lär gilla det.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar