måndag 26 november 2012

Matutmaning och julmatsfunderingar

Jag fortsätter min vana trogen att handla mat på måndagar. Efter denna veckas inköp är slutsumman för hela månaden 192,25 euro och säkert måste vi komplettera lite i slutet av veckan, men kanske vi skulle klara hela månaden på 200 euro till och med. För tillfället är dock min inspiration att laga mat och hitta på goda och billiga maträtter lika med noll. Denna vecka skall vi således äta bl.a. makaronilåda och broilersås med ris. Fast jag skall också laga julens lådor denna vecka. I år tänkte jag laga batatlåda, morotslåda och potatislåda. Och det är ju billig och bra mat att äta på lillajul. Risgrynsgröt skall det förstås också bli. Även förra året gjorde jag så att jag lagade lådorna till lillajul så att vi kunde tjuvstarta då och resten frös jag ner och tog upp till julaftonen. Jag tycker mycket om lådorna och jag gillar även kålrotslåda, men eftersom vi skall äta hos mamma och pappa på julaftonen blir det nog för mycket över om jag lagar fyra olika lådor.

Här ser ni vad annat vi tjuvstartat med idag:







Lite har jag grävt i julpyntslådan och lite smått fick komma fram. Sedan kommer jag säkert att plocka fram mer och mer under hela decembermånad. Före lördag skall jag i alla fall sätta upp julgardiner (till de fönster vi nu har sådana) och lägga juligare dukar på borden. Fast sådär i största allmänhet brukar jag undvika att plocka fram allt för mycket innan min födelsedan som är den 16.12. Sedan då det kalaset är överstökat, då får julen komma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar