måndag 5 november 2012

Matutmaningen: mellanrapport 1

Inte ens en vecka in i utmaningen har jag lagt ut ytterligare 30,49 på mat. Till näst skall vi äta makaronisallad, rödbetslåda gjord på de rödbetor som blev över då jag gjorde rödbetssoppa och potatis-köttfärslåda

Jag tar, som ni märker, en stor del av matrecepten, från Yhteishyväs matbilaga. Jag har sparat alla matbilagor i flera stora mappar och de är jättebra att bläddra i då man saknar inspiration i matlagningen. Dessutom hittas recepten enkelt på deras internetsida om man är ute efter ett visst recept. Jag lagar faktiskt ganska ofta mat utgående från recept. Givetvis äter vi också de vanliga köttfärssåserna och makaronilådorna etc. som man kunde laga fast i sömnen, men i övrigt varierar jag ganska mycket vad vi äter. Jag brukar prova minst ett nytt recept från varje månads matbilaga men sen är det förstås så att Yhteishyvä inte alltid varierar sina recept så mycket, ibland märker jag att jag sett exakt samma recept förr med bara en utbytt ingrediens.

Denna gång köpte jag även ingredienser till enkla och billiga cupcakes till Adams kalas för jag tänkte baka dem i förväg. Jag köpte dock endast ett bröd, vilket kanske är lite väl optimistiskt men igår bakade jag faktiskt semlor. Jag använde det här receptet , även det från Yhteishyväs matbilaga. Det är ett enkelt och gott recept som jag använt många gånger förut.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar