onsdag 19 mars 2014

Kaffesugen?

Jag kände för att baka idag. Egentligen fick jag lust att baka redan på loppiset i söndags då jag köpte espressokopparna som jag visade här också. Då jag fick syn på dem tänkte jag nämligen att de skulle vara perfekta att baka cupcakes i och det ville jag förstås testa. Jag vet inte om det berodde på att jag aldrig hann dricka eftermiddagskaffe idag men då jag kom hem kom jag på att jag sett det perfekta receptet för mitt cupcake-i-kopp-experiment i en Hembakat-tidning. Jag inser att det finns en viss risk att jag lägger upp lite för många av tidningens recept här men detta måste jag bara få dela med mig av till alla som är lika galna i choklad och kaffe som jag är.



Kladdkakemuffins med mockafyllning
ca 8 st

2 ägg
3 dl strösocker
2 tskvaniljsocker
1 krm salt
1 msk kakao
2,5 dl vetemjöl
150 g smör, smält

Mockafyllning
50 g smör
1 tsk vaniljsocker
1 tsk vetemjöl
1 msk strösocker
0,5 dl florsocker
2 tsk kakao
1 dl kaffe
1 dl grädde

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ihop ägg och socker (inte pösigt). Tillsätt resten av ingredienserna och rör till en jämn smet. Häll i formar. Grädda i 10-14 minuter. De sjunker ihop i mitten efter gräddningen. Låt dem svalna.

Fyllning: Smält smöret i en kastrull. Rör ner resten av ingredienserna. Koka upp och låt sjuda tills smeten tjocknar. Låt den svalna lite. Häll lite mockakräm i gropen i varje cupcake. Ställ dem i kylet en liten stund så att fyllningen stelnar något. Servera eventuellt med en klick grädde.


De var såå goda. Vi åt dem medan de fortfarande var lite varma och fyllningen nästan flytande så både kaffe- och chokladsuget blev stillade. Och det gick hur bra som helst att grädda i koppar, de gjorde ätandet till en perfekt upplevelse men jag gräddade några i vanliga formar också och det gick också bra.


Och nej, vi klämde inte i oss alla på tumis för min mamma och pappa fick också smaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar