lördag 29 mars 2014

Oväntat

Jag har ett fantastiskt jobb. Har ni den turen att ni får världsbladet PK i er postlåda ska ni, om ni inte gjort det, läsa min kollega Lottas kolumn, för den bjuder på en utmärkt inblick i högstadielärarens arbete.

Under en och samma dag förra veckan fick jag av olika anledningar hoppa in för tre andra lärare och dessutom undervisa en grupp sexor på besök. Under dagen fick jag prova på både hussalärarens, speciallärarens och biologilärarens arbete och jag njöt av varje stund men samtidigt är det ganska utmanande att stiga utanför sitt eget ämnesområde och de klasser man är van vid.

Den första gången jag vikarierade i huslig ekonomi var jag lite orolig över vad jag och eleverna skulle lyckas ställa till med i köket. Ganska snart insåg jag att oron inte var helt obefogad eftersom jag inte hade en aning om hurdana instruktioner en elev i högstadiet behöver för att klara av en uppgift i köket. Saker som jag trodde var självklarheter var inte det minsta självklara för eleverna och det var ett och annat som kanske inte blev riktigt som det skulle.  Men jag fick fler chanser att utmana mig själv i köket och efter den senaste lektionen var jag bara glad och nöjd. Det var så roligt att få träffa elever jag vanligtvis inte undervisar och jag trivdes bra i hussalärarens skor. Variation förgyller!

Det värsta var nästan att jag inte fick röra och blanda och kavla själv. Därför var jag tvungen att baka egna smördegspastejer med fetaostfyllning idag. Inspirationen kom från ganska oväntat håll kan man säga. Pastejerna kommer väl till pass vid Enjo-demon som jag är värdinna för inkommande vecka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar