söndag 20 maj 2012

Det växer i odlingslådorna

En del av mina odlingar har misslyckats, en del har lyckats och det är väl så det brukar vara. Lavendel och rosmarin var svårt att få att gro, jag misstänker att de klena stjälkarna jag har kvar inte kommer att överleva en utplantering. Svartögan, som grodde fint och fortsatte att växa fint efter att jag planterade om dem i större krukor blev plötsligt alldeles hängiga här inne så jag tänkte att de kanske vill flytta ut, men det hjälpte inte heller och nu tror jag att de alla håller på att dö. Jag fattar inte vad som hände med dem.

Men i odlingslådorna ser det hoppfullt ut. Potatisen har inte kommit upp än, men rosenskäran som jag sådde bland med potatisen har grott. Solrosorna i ena ändan av potatislådan ser också välmående ut och runtomkring dem har några sockerärter tittat fram. 




Bladsalladen har också grott, men huvudsalladen och salladslöken i samma låda har jag inte sett skymten av ännu.


I den tredje lådan samsas rädisor och morot. Rädisorna har grott bra, men av moroten skymtade jag bara ett par stycken blad.


Örtlådan delade jag in i 12 fack av vilka de flesta ännu gapar tomma. Jag har sått dill och persilja samt planterat köpta plantor av rosmarin och fransk dragon. Här inne har jag ännu oregano, timjan, salvia, citronmeliss, basilika och gräslök som ser riktigt välmående ut. Lavendel skall jag ännu köpa.



Smultronplantorna som jag flyttade har fått sällskap av två perenner. Undrar om de får vara ifred för barnfötterna. En del av smultronplantorna ser ganska lidande ut, jag tror inte att de riktigt gillade flytten. Men de skulle säkert inte ha uppsakttat att bli övertäckta med fyllnadsjord heller.



Idag har jag också planterat mina luktärter i lite olika krukor. De är ganska så långa och skrangliga, jag undrar nog om de alls kommer att börja blomma. I en del av krukorna skall de få sällskap av lobelior bara jag hämtat dem från min mommo och moffa, som är lite bättre på det här med att driva upp egna växter än vad jag är.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar