torsdag 17 maj 2012

Vardagslunch

En ledig dag är det skönt att kunna laga mat i lugn och ro utan stress. Det behöver inte alls vara någon märkvärdig mat, tvärtom tycker jag att det är mycket tillfredsställande att tillreda traditionell husmanskost som går hem hos barnen. Jag tycker om tanken att min mamma, min mormor o.s.v. har lagat samma mat otaliga gånger till sina familjer. Och vad passar då inte bättre än köttbullar, potatis och brunsås?


Denna gång pressade jag potatisen eftersom äldre sonen gillar maskpotatis, som han kallar det. Det är ju också enklare för lillebror att äta potatisen pressad. Ett kriterie för vår matlagning brukar för det mesta vara att maten skall räcka till ca 3 måltider för hela familjen och att det därför skall vara sådan mat som är god uppvärmd. 

Valios Hiljamjölk testar vi för första gången efter ett tips av en kollega. Den är ohomogeniserad och har en fettprocent på 4,1-4,4 beroende på årstiden. Den har inte tillsatt D-vitamin. Barnen tyckte att den var jättegod. Själv skulle jag väl inte dricka den till maten direkt, men god är den nog. Nästa gång jag lagar gröt på mjök eller pannkaka är det nog ett måste att testa med denna. 

Det stora skärbrädet/grytunderlaget från IKEA som allting står på har nog varit mycket praktiskt att ha bredvid spisen. Det är så behändigt att bara kunna lyfta allting från ugnen eller spisen direkt på det och det skyddar också arbetsbänken bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar