lördag 1 juni 2013

Avslutningslördag

År efter år infinner sig en alldeles speciell känsla just den här dagen och som lärare har man ju förmånen att gång på gång få återuppleva skolavslutningsstämningen där känslor som nervositiet, förväntan, vemod, stolthet och glädje blandas. Så här efter skolavslutningen känner jag framför allt ett stort lugn men eftersom jag i år undervisat många elever som i dag avslutat sin tid i grundskolan känner jag också vemod.

Min egen klass som idag gick ut åk 9 visade i år igen att de vet exakt hurdan blomkorg jag vill ha på min terrass. Ett stort tack ska ni ha! Jag kommer att sakna er!




Till skolavslutningens ära har jag bakat chokladmoussetårtor som det skall fíras med i kväll. Receptet har jag fått av min mamma och de här tårtorna passar på alla sorters bjudningar, så goda är de! Receptet har min mamma rivit ut ur Birkatidningen nr 4/1993 och där kallas tårtan för Chokladgelékaka men jag tycker att chokladmoussetårta är ett mer passande namn. Den här tårtan har i alla fall varit en klassiker på kaffekalasen hemma hos mamma och pappa sedan 1993.

Chokladgelékaka


Botten:
150 g grahamskex (ex. Digestive)
75 g smör

Fyllning:
150 g mörk choklad
1 burk créme fraiche (jag använde en burk med 150g)
0,5 dl socker
2 ägg
0,5 dl kaffe
3 gelatinblad
1 msk konjak
2 dl vispgrädde

1. Krossa kexen till mjöl (kan göras i matberedare man jag brukar lägga dem i en plastpåse som jag bankar på med en kavel). Smält smöret och blanda de finfördelade kexen i smöret. Tryck ut blandningen i en smord form med löstagbar kant.
2. Smält chokladen (mikro går bra). Blöt gelatinbladen i kallt vaten och blanda dem sedan i varmt kaffe. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda den smälta chokladen med creme fraichen, kaffegelatinblandningen och de uppvispade äggen. Spetsa med konjak (kan förstås lämnas bort men jag tycker det blir gott med konjak).
3. Vispa grädden till skum och vänd försiktigt ner den i chokladblandningen. Häll fyllningen över bottnen och ställ kakan att stelna i kylskåp i minst tre timmar.
4. Servera den kall. Den passar bra att dekorera med vindruvor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar