torsdag 27 juni 2013

Dagens tre från köket

Broilersallad

Såsen är gjord av lika delar majonnäs och yoghurt, lite olivolja och kryddad med sambal oelek samt curry.



Knäckflarn (alltså knäckiga havreflarn)

Vansinnigt goda och ljuvligt sega! En godare variant av havreflarnen och mycket enkla att röra ihop.

Blir ca 50 stycken (4 plåtar)

150 g smör
2 dl socker
2 dl havregryn
2 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
0,5 dl ljus sirap
0,5 dl mjölk

Sätt på ugnen. Smält fettet. Tillsätt övriga ingredienser och rör ihop. Klicka ut smeten glest på bakplåtspapper. Ta ca en tesked till varje kaka. Grädda mitt i ugnen, ca 7 minuter.





Mias bästa sommarbröd


Receptet är taget från den här boken som jag faktiskt lånade från bibban. Jag tror nästan jag tänker köpa den för den innehåller helt fantastiska recept på all tänkbar sommarmat.


Jag skriver receptet här som det är i boken men jag använde torrjäst så jag ändrarde receptet enligt det då förstås.

50 g jäst
5,5 dl ljummet vatten
0,5 dl olivolja
1,5 tsk salt
2 dl havregryn
0,5 dl krossade linfrön (jag hade bara hela så jag tog sådana)
0,5 dl solrosfrön
12-13 dl vetemjöl
flingsalt
rosmarinkvistar

1. Smula jästen i en bunke och rör ut med ltie av vätskan. Tillsätt sedan resten av vätskan, olivolja och salt.
2. Häll i havregryn, linfrön och solrosfrön och rör om. Tillsätt mjölet lite i taget och arbeta ihop till en smidig deg som släpper bunken.
3. Häll i en skvätt olja i bunken och vänd runt degen så att degen blir blank. >Låt jäsa under duk i ca 60 minuter.
4. Dela degen i två delar. Vrid till avlånga längder och lägg dem på en bakplåtspappersklädd plåt. Låt jäsa under duk i ca 45 minuter.
5. Strö över lite flingsalt och tryck fast några rosmarinkvistar.
6. Grädda i 250 grader i ca 15 minuter. Sänk till 200 grader och låt stå ytterligare 15 minuter. Bröden ska låta ihåliga då man bankar på undersidan av dem.
7. Låt svalna på galler utan duk.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar