söndag 2 juni 2013

Dagens meny

Idag har vi firat att det nästan är sommarlov genom att bjuda min mamma, syster och bror på mat. Pappa är på jobb så han kunde inte komma. Och sådan sommarvärme det har varit, underbart!

Till och med bassängen fick komma fram

Vad åt vi då?

Jo, grillmat förstås. Vi grillade korv och broilerfiléer som jag marinerade i en blandning av soja, citronsaft och timjan. Till det åt vi potatis som jag skar i klyftor och kokade i 10 minuter och sedan satte i ugnen med olivolja på. Där fick de vara i ca 25 minuter och strax innan jag tog ut dem satte jag krossad vitlök, oregano och fetaost ovanpå dem. Jag gjorde också två olika sallader, en vanlig grönsallad med våra egna rädisor i och en sallad med isbergssallad, riven morot, egen gräslök och majonnäs smaksatt med senap, svartpeppar, salt och citronsaft.

Årets första skörd





Dagens efterrätt har jag inte gjort på evigheter men längtat mycket efter på sista tiden, nämligen Amerikansk citronpaj (lemon meringue-pie). Det är så gott med paj med citron då det är varmt.
Det recept jag brukar använda ser ut så här:

Botten:
100 g smör
0,75 dl socker
1,5 dl vetemjöl
1 dl havregryn

Fyllning:
1,5 dl socker
150 g smör
2 citroner (både skal och saft)
2 ägg
2 äggulor

Maräng:
2 äggvitor
4 msk socker

Blanda smör och socker. Arbeta in mjöl och havregryn. Knåda ihop degen till en boll och ställ den kallt inlindad i plastfolie i ca 30 minuter. Kavla därefter ut den till en platta och klä botten och kanter på en smord pajform med ca 25 cm i diameter med den. Picka botten och vik aluminiumfolie över kanten. Ställ formen svalt i ca 10 minuter. Grädda pajskalet i 200 grader i ca 15 minuter. Ta bort folieremsan efter 10 minuter. Låt pajskalet svalna.

Blanda under tiden alla ingredienser till fyllningen i en kastrull. Kåt den sakta koka upp under vispning tills krämen är tjock och luftig. Kyl krämen snabbt under vispning i kallt vatten i diskhon och häll den i pajskalet.

Öka ugnsvärmen lite. Vispa öggvotorna till hårt skum. Tillsätt sockret i omgångar under fortsatt vispning. Bred marängen toppigt över pajen och grädda på mellanfalsen i 2-3 minuter tills marängen blivit vackert brun.

Servera pajen ljummen eller kall.




2 kommentarer:

  1. Vad skönt ni har det!
    Citronpajsreceptet ser bra ut, ska testa nåt tag under sommaren :)

    Vi ses!

    Maria W

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jepp, sista pajbiten slank just ner i magen :) Det kan till och med hända att det blir att baka mer med citron och mindre med choklad ett tag framöver.

      Vi ses!

      Radera