tisdag 25 juni 2013

Jordgubbsdrömmar

Jag har fyllt kexburken som gapat tom i någon vecka nu. Eftersom jag till midsommarcupcakesen köpte florsocker med jordgubbsmak mindes jag plötsligt att jag sett ett recept på drömmar där man använder smaksatt florsocker för att få lite annan smak på dem. Någonting gick nog lite fel denna gång för drömmarna flöt ut för mycket i ugnen och dessutom lyckades jag glömma båda plåtarna just lite för länge i ugnen men goda var de i alla fall. Här kommer receptet och man kan lika bra använda florsocker med chokladsmak. Tidsåtgången är kring 15 minuter plus tiden plåtarna är i ugnen, bara man kommer ihåg att ta fram smöret i tid.



Smaksatta drömmar

1 dl smaksatt flrosocker
100 g smör
2 dl vetemjöl
1 tsk hjorthornssalt (eller två tsk bakpulver)

1. Sätt ugnen på 175 grader. Rör florsocker och mjukt smör poröst. Det går bra att använda elvisp.
2. Blanda mjöl och hjorthornssalt. Rör ner blandningen i smeten.
3. Rulla degen till längder och dela varje längd i mindre bitar som formas till små bollar.
4. Lägg bollarna på bakpappersklädd plåt och tryck till dem lätt.
5. Grädda i ca 15 minuter (jag gräddade i 13 min och det var också för mycket) mitt i ugnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar