söndag 23 juni 2013

Mangoldlasagne och spenatplättar

Jag testade så både mangold och spenat i år och jag ångrar nästan att jag inte sådde lite mera. Jag brukar ju inte lägga upp matrecept så ofta men här kommer nu i alla fall receptet på mangoldlasagnen jag gjorde till middag idag samt länken till receptet på spenatplättarna som skall vara morgondagens mellanmål om de inte är slut innan dess. Orsaken till att jag stått inne och lagat en massa mat i detta fantastiska väder är att Adam skall vara i simskola kl. 10-12 de två kommande veckorna och det kräver nog att jag förbereder lunchen i förväg. Dessutom skall han ha matsäck med sig alla dagar.



Mangoldlasagne (jag googlade fram detta recept men minns inte var jag hittade det)


250 g mangold eller frysta hela spenatblad
300 g färskostmassa, till exempel Keso
riven muskotnöt
salt
svartpeppar
lasangeplattor
2 gula hackade lökar
3 skivade vitlöksklyftor
1 burk (400g) hela tomater
1 tsk torkad basilika eller oregano
ca 3 dl lagrad riven ost
ca 2,5 dl vanlig mjölk
  1. Koka spenaten eller mangoldbladen i lättasltat vatten i ca 5 minuter. Låt dem svalna något, krama ur vattnet och skär bladen grovt. Krydda med salt, peppar och muskotnöt. Blanda ner färskosten och ca 2dl av den rivna osten.
  2. Fräs lök och vitlök i lite olja eller margarin. Lägg i tomaterna och krydda med basilika eller oregano. Koka i 10-15 min utan lock. Rör om då och då.
  3. Varva spenatfyllningen med lasangeplattor och tomatsåsen i en smord ungsform. Underst den gröna fyllningen och överst tomatsås.
  4. Slå mjölken runt formens kanter och strö resten av den rivna osten över lasangen.
  5. Gratinera i 225 grader i 30-35 minuter.


Spenatplättsreceptet finns här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar