söndag 30 juni 2013

Utmärkt annorlunda rabarberpaj

Jag tänkte bjuda på ännu ett recept ur boken Sommarlätt av Mia Gahne. Boken innehåller, som jag tidigare nämnde, alla möjliga recept, allt från sallader, soppor, fisk och kött till smått tilltugg. Jag har bl.a. gjort rostade knäckebröd med getost, aprikosmarmelad, pinjefrön och timjankvistar. Dessutom har boken väldigt vackra bilder, vilket ofta är avgörande för om jag väljer att laga en rätt eller inte. Varje nytt kapitel inleds med en personlig reflektion, t.ex. ett sommarminne och sådana kokböcker uppskattar jag alltid! 

Denna rabarberpaj skall bli vår picknickmat då jag och Adam snart skall bege oss mot Åbo slott för att vara lite kulturella och få lite behövlig ensamtid utan lillebror tillsammans med min syster. Jag hittade dock inte alla ingredienser i vår lokala butik (vilket var tur för matbudgeten) så jag har använt vanligt vetemjöl istället för dinkelmjöl och så kryddade jag rabarbern lite lätt med malen ingefära istället för syltad ingefära. Stötta kardemummakärnor har jag aldrig hört om så jag använde vanlig malen kardemumma.




Pajen är i grunden en smuldegspaj så man ska inte avskräckas av att den innehåller lite fler ingredienser för den är väldigt snabb och enkel att göra. Det enda jag använde var kniv, rivjärn, kastrull, slev och decilitersmått.

Rabarberpaj


500 g rabarber
100 g smält smör
100 g mandelmassa
1,5 dl havregryn
1,5 dl dinkelmjöl
1 tsk stötta kardemummakärnor
0,5 dl pinjenötter
1 dl råsocker (alt. efter smak)
2-3 msk hackad syltad ingefära

1. Skär rabarbern i bitar. Skala den först om den är grov.
2. Blanda smöret med riven mandelmassa, havregryn, dinkelmjöl, pinjenötter och kardemumma.
3. Blanda rabarberbitarna med råsocker och syltad ingefära. Lägg rabarbern i en pajform och smula över degen.
4. Ställ in i ugnen på 175 grader i ca 40 minuter eller tills rabarbern börjar bubbla och ytan fått fin färg.
5. Servera med vaniljglass eller vaniljvisp.



Hur lyckades jag klämma in detta i matbudgeten då? Jo, jag måste erkänna att jag hade allt förutom vaniljvisp hemma och så förstås dinkelmjölet och den syltade ingefäran, som jag inte hittade, så pajen kostade mig 1, 39 euro. Men jag kommer nog att fylla på i skåpen vartefter något tar slut och fyra veckor är en så pass lång tid att det helt säkert jämnar ut sig.

4 kommentarer:

  1. den verkar ju vara riktigt mumsig, måste testa något tag. vi har ju faktiskt en påse med rabarber i frysen som är två år gammal den borde vi göra oss av med...

    SvaraRadera
  2. Den blev faktiskt bra, ev. lite stark kardemummasmak. Bra orsak att bli av med rabarbern! :)

    SvaraRadera
  3. nu är pajen äntligen i ugnen :D snart får vi smaka på den

    SvaraRadera