fredag 7 juni 2013

Snittar

På jobbet har jag nyligen fått smaka på två olika delikata bakverk som jag absolut måste prova på själv också. Som tur delade mina snälla kollegor med sig av recepten och gav mig lov att lägga upp dem här också. Först testade jag ett recept på chokladsnittar som passade utmärkt att fylla den tomma kakburken med. De blev alldeles passligt sega och riktigt goda. Här kommer receptet:

Chokladsnittar (ca 50 st)

200 g smör
2,5 dl socker
3 msk kakao
1 msk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Rör socker och mjukt smör vitt och poröst. Tillsätt resten av ingredienserna och rör samman till en deg.
3. Dela degen i fyra lika stora delar och rulla dem till plåtlånga längder. Lägg dem två och två på plåtar och platta till dem lätt.
4. Grädda i mitten av ugnen i ca 12 minuter.
5. Skär dem i sneda snittar direkt då de tagits ut ur ugnen.



I morgon står husmålning på programmet. Som vanligt är halva släkten involverad så det ska bli riktigt roligt. Till morgondagens eftermiddagskaffe har jag fixat det andra bakverket så det receptet kommer en annan dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar