fredag 28 juni 2013

Matutmaningen 2013

Nu är det dags för en repris av förra sommarens matutmaning. Under de kommande fyra veckorna skall hela vår familj, två vuxna och två barn, klara sig på en matbudget på totalt 200 euro, d.v.s. 50 euro i veckan. Det här är först och främst en utmaning för vår familj men man får gärna haka på om om man vill. 

Jag tyckte det var ganska lärorikt och tankeväckande förra sommaren att minska på matutgifterna och 200 euro i månaden är en realistisk summa för oss. Det finns en massa människor i det här landet som inte har råd att lägga ner mer pengar än så på mat och om man ser på våra matvanor är det helt klart att det finns utrymme att sänka utgifterna. En av våra ovanor är bl.a. vi går på café med barnen varje gång vi åker till Åbo och handla och det är flera gånger i månaden. Och det blir inte billigt då fyra personer äter, oftast både något salt och något sött, på café. Förra sommaren hittade jag flera bra och förmånligare alternativ till de produkter vi vanligtvis köper men nu har jag av någon anledning gått tillbaka till de dyrare alternativen igen. Matutmaningen är dessutom en utmärkt anledning att låta bli att köpa den där chokostången eller glasstruten som vanligtvis slinker med på väg mot kassan. Samtidigt är det ju nu på sommaren man gärna vill unna sig grillmat, glass och annat gott men det är jag säker på att vi kan göra bara vi budgeterar enligt det. Jag räknar t.ex. med att baka allt bröd själv under denna tid.

I morgon måste jag till butiken så i morgon kör utmaningen igång! Jag räknar med att handla mat en gång i veckan som jag brukar göra men ofta brukar vi behöva komplettera med något smått i slutet av veckan. Det är ganska tomt i skåpen så det kan bra hända att vi inte klarar av första veckan på 50 euro men det jämnar säkert ut sig i längden. Så småningom kan vi börja äta våra egna potatisar och egen sallad har vi ätit i flera veckor redan.

Jag återkommer med rapporter om vartåt det lutar och det kommer säkert att bli ett och annat inlägg med brödrecept och mattips under de kommande fyra veckorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar