torsdag 9 augusti 2012

Dagens cupcakes

Bananmuffins med nutellafrosting - en av mina favoritkombinationer. Jag kan nästan lova att man skulle gilla dem fast man inte är så förtjust i banan för banansmaken är absolut inte dominerande, men man känner den nog. Banan gör dessutom cupcakesen saftiga ocn mjuka. Jag tycker att banan och nutella passar väldigt bra ihop, men vad skulle nu nutella inte passa ihop med?

Det var en god vän (släkting/f.d. arbetskamrat/studiekompis) och blivande mamma som fick smaka på dem idag. 




Kexen som vi bjöd på har jag och Adam bakat. De är perfekta att baka med barn, enkla och roliga att göra. Vi kallar dem helt enkelt för russinkex och så här gör man:

Blanda 200g mjukt smör med 1,5 dl socker i en skål. Blanda sedan 3,5 dl vetemjöl med 2 tsk bakpulver och ca 2 dl russin i en annan skål. Här är det inte så noga med mängderna tycker jag, vår treåring brukar själv få mäta upp ingredienserna. Det blir roligare så då de får känna att de kan själva. Rör ihop de båda blandningarna, roligast är det förstås att få knåda degen lite, man märker nog när den är passlig - den skall gå att rulla till små bollar som man sätter ut på plåtar. Till sist plattar man ut bollarna med en gaffel. Kexen gräddas mitt i ugnen i 175 grader i ca 8 minuter.

3 kommentarer:

  1. Det var tur att du tog foton innan ni fick gäster, för sen sjönk de ganska fort ;) Mums!

    SvaraRadera
  2. Låter härligt och ser underbara ut! Blir cupcake kalas imorgon, tack för inlägget.:)

    SvaraRadera