lördag 18 augusti 2012

Matutmaningen: klarade vi den?

I det här inlägget hade jag tänkt skriva: Vi klarade det! För tillfället, då endast en dag av utmaningen återstår, har vi gjort av med sammanlagt 198, 21 euro. Vi har all mat vi behöver för utmaningens sista dag och således har vi inga planer på att handla någon mat imorgon. Men nu är det så att barnen och jag tänker åka på picknickkryssning till Mariehamn med min syster i morgon. Och jag tvivlar på att tre personer får lunch, mellanmål och middag för 1,79 euro ombord. Vi har fribiljetter och familj som jobbar på Viking Line, som kan handla allt vi vill ha billigare än vad vi själva kan, så maten är i stort sett det enda som vi kommer att lägga ut pengar på imorgon. Eftersom vi inte äter hemma kommer vi ju att ha söndagens mat kvar att äta på måndag, så nu är frågan: klarade vi matutmaningen eller inte? Ja, egentligen gjorde vi väl inte det, men det var riktigt nära.

Vad har vi då lärt oss av detta? Man kan äta gott utan att lägga ner en massa pengar på det. Man kan däremot inte äta så mycket grönsaker som jag skulle vilja. Man kan heller inte äta ekologiskt. Men man klarar sig. Vi har bestämt oss för att vi de kommande fyra veckorna skall klara oss på en matbudget på 70 euro i veckan, d.v.s. 280 euro i månaden. Det är inte meningen att låta matutgifterna skena iväg igen bara för att denna utmaning är slut.

Vi kommer i alla fall att äta den förmånligaste maten jag hittar i caféet ombord imorgon. Jag återkommer med rapport.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar